У системі освіти
України відповідно до статті 76 Закону «Про освіту» діє психологічна служба, що
забезпечує своєчасне і систематичне вивчення психофізичного розвитку здобувачів
освіти, мотивів їх поведінки і діяльності з урахуванням вікових, інтелектуальних,
фізичних, гендерних та інших індивідуальних особливостей, сприяє створенню умов
для виконання освітніх і виховних завдань закладів освіти.
У своїй діяльності
психологічна служба керується Конституцією України, Законами України «Про
освіту», «Про професійно-технічну освіту», іншими законами України, постановами
Верховної Ради України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України,
Міністерства освіти і науки України, а також «Положення про психологічну службу
у системі освіти України».
Відповідно до Наказу
Міністерства освіти і науки України від 22.05.2018 р. №509 «Положення про
психологічну службу у системі освіти України» метою діяльності психологічної
служби ЗПО є сприяння створенню умов для соціального та інтелектуального
розвитку здобувачів освіти, охорони психічного здоров’я, надання психологічної
та соціально-педагогічної підтримки всім учасникам освітнього процесу
відповідно до цілей та завдань системи освіти.
Діяльність
психологічної служби у системі освіти України здійснюється практичними
психологами, соціальними педагогами, методистами та директорами (завідувачами)
навчально-методичних кабінетів/центрів/ лабораторій.
Склад психологічної служби Чернігівського центру ПТО: практичний психолог – Губко Юлія Миколаївна та соціальний педагог – Труба Тетяна Олександрівна. Нормативні документи, на яких ґрунтується діяльність соціального педагога – Закон України «Про освіту», «Положення про психологічну службу у системі освіти України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 22 травня 2018 року №509, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 31 липня 2018 року за №885/32337), «Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти на 2023/2024 н.р. (Наказ МОН від 21.08.2023 №1/12492-23 «Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти у 2023/2024 навчальному році), «Про типову документацію працівників психологічної служби у системі освіти України» (Лист МОН від 24.07.2019 № 1/9-477).
Напрями діяльності
працівників психологічної служби:
- діагностика – виявлення причин труднощів у навчанні, інтелектуальному розвитку,
соціально-психологічній адаптації; вивчення та визначення індивідуальних
особливостей динаміки розвитку особистості, потенційних можливостей в
освітньому процесі, професійному самовизначенні;
- профілактика – своєчасне попередження відхилень у розвитку тастановленні особистості,
міжособистісних стосунках, запобігання конфліктним ситуаціям в освітньому
процесі;
- корекція – усунення виявлених труднощів соціально-психічного розвитку здобувачів освіти,
зниження ризиків проблем адаптації до освітнього середовища, схильності до
залежностей та правопорушень, різних форм девіантної поведінки;
- навчальна діяльність – форма активного співробітництва, направлена на удосконалення, розвиток,
формування особистості;
- консультування – багатофункціональний вид індивідуальної та групової роботи, спрямований
на вирішення запитів, з якими звертаються учасники освітнього процесу;
- зв’язки з громадськістю – діяльність, спрямована на досягнення взаєморозуміння, співпрацю між
окремими особами, колективами, соціальними групами, організаціями, державними
органами управління;
- просвіта – формування психологічної та соціальної компетентності учасників
освітнього процесу.
Практичний психолог і соціальний педагог – це
фахівці з виховної роботи з учнями, викладачами, майстрами в/н, батьками, які покликані
створювати сприятливі соціальні, навчально-виховні умови для розвитку і
соціалізації особи – учня; це фахівці, які зайняті у сфері психолого-педагогічної
та соціально-педагогічної роботи або освітньо-виховної діяльності; посередники
між особистістю і соціумом, які розуміють учня, знають його вікові та
індивідуальні особливості.
Відповідно до Листа Міністерства освіти і науки України від 27.07.2020 № 22.1/10-1495 «Про пріоритетні
напрями роботи психологічної служби у системі освіти на 2019-2020 н.р.» на діяльність психологічної служби у 2020-2021 н. р.
покладено такі завдання:
- допомагати у вирішенні проблем адаптації учнів до закладу професійної освіти;
- соціально-педагогічний патронаж учнів і їх батьків (законних представників) в системі професійної (професійно-технічної) освіти;
- попередження неблагополуччя у розвитку учня, групи, відхилень у розвитку особистості,
- конфліктів та проблем у міжособистісних стосунках, запобігання створенню конфліктних ситуацій у освітньому процесі;
- збереження і зміцнення психічного здоров’я учасників освітнього процесу;
- створення таких умов навчання та виховання, які б сприяли гармонійному психічному та особистісному розвитку здобувачів освіти;
- виявляти соціальні питання, які потребують негайного вирішення, за потреби направлення до відповідних фахівців з метою надання допомоги;
- планувати і реалізовувати завдання соціалізації учнів, адаптації їх у новому колективі і соціальному середовищі, надавати допомогу учням і сім’ям, що знаходяться у складних життєвих обставинах або потребують посиленої педагогічної уваги;
- здійснювати заходи щодо запобігання та протидії насильству;
- сформувати у здобувачів освіти навички спілкування з однолітками і дорослими, уміння розв’язувати чи уникати конфліктних ситуацій, адекватно ставитися до збереження власного здоров’я, подолати шкідливі звички, протидіяти насильству, розвинути психологічну культуру здобувачів освіти;
- проводити індивідуальну роботу з учнями, залучати їх до роботи в гуртках, секціях;
- формувати позитивний мікроклімат в учнівському колективі;
- захист прав учнів, за відповідним дорученням представлення їхніх інтересів у правоохоронних і судових органах та інших організаціях.
- вивчати та оцінювати особливості діяльності і розвитку учнів, мікроколективу (групи), учнівського колективу в цілому;
- прогнозувати на основі спостережень та досліджень посилення негативних чи позитивних сторін соціальної ситуації, що впливає на розвиток особистості учня чи групи;
- забезпечувати захист прав і свобод учнів, створення безпечного середовища (запобігання негативним явищам в учнівському середовищі);
- посилити профілактичну роботу щодо протидії торгівлі людьми;
- надавати психологічну і соціально-педагогічну допомогу постраждалим, внутрішньо переміщеним учням, членам їх сімей і родичам загиблих в ході АТО;
- надавати рекомендації (поради) учням, батькам, викладачам, майстрам в/н та іншим особам з питань соціально-педагогічної допомоги;
- надавати необхідну консультативну соціально-педагогічну допомогу учням, які потребують соціальної допомоги чи знаходяться у складних життєвих обставинах тощо;
- переконувати учнів в доцільності дотримання соціально значимих норм та правил поведінки, ведення здорового способу життя;
- сприяти попередженню негативних явищ в учнівському середовищі (насильство, булінг, куріння, алкоголізм тощо);
- здійснювати соціально-педагогічний супровід учнів пільгових категорій;
- сприяти соціальному і професійному визначенню особистості учня, дбати про професійне самовизначення та соціальну адаптацію учнів;
- сприяти соціально-корисній діяльності учнів;
- сприяти розкриттю здібностей, талантів, обдарувань учнів через їх участь у професійно-практичній та художній творчості;
- здійснювати профілактику правопорушень серед учнів центру;
- дотримуватись педагогічної етики, поважати гідність особистості учня, захищати її від будь-яких форм фізичного або психічного насильства, запобігати вживанню алкоголю, наркотиків, іншим шкідливим звичкам, пропагувати здоровий спосіб життя серед учнівської молоді;
- постійно підвищувати свій професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру.