Офіціант. Бармен |
Офіціант (від латинського officians - службовець) - працівник ресторану, кафе, бара, їдальні, закусочної, підприємства харчування в туристичних комплексах, готелях і на транспорті, що подає страви відвідувачам. В обов'язки офіціанта входить сервіровка столу, зустріч відвідувачів, знайомство їх з меню, у разі потреби - поради у виборі страв, одержання замовлення, передача замовлень у гарячий і холодний цехи кухні, пробивання чеків на касовому апараті, доставка замовлення відвідувачу, розрахунок з ним, збір використаного посуду.
Домінуюча професійна спрямованість - на роботу з людьми. Професійний тип особистості - соціальний, артистичний і підприємницький.
Домінуючий інтерес - до роботи в сфері обслуговування, торгівлі, суспільного харчування, схильність до живої, різноманітної роботи. Супутній інтерес - до кулінарії, до традицій національної кухні, до етики й естетики, до психології, до іноземних мов.
Необхідні якості. Офіціант повинен знати правила обслуговування відвідувачів і сервіровки столу, асортимент і кулінарну характеристику страв і напоїв, ціни на них, правила роботи на контрольно-касових апаратах. У випадку роботи з іноземними відвідувачами необхідне знання іноземних мов у межах професійного розмовного мінімуму.
Для успішного виконання роботи офіціант повинен бути товариським, бездоганно ввічливим, легко вступати в контакти і розуміти особливості поводження людей. Необхідна стійка увага, розвинена оперативна і довгострокова пам'ять, розвинені рахункові здібності, гарний розвиток органів відчуттів (зору, нюху, тактильної чутливості). Потрібна фізична витривалість, швидкодія, ручна вправність з одночасним артистизмом.
Бармен.
Історія виникнення барів сягає корінням в далеке минуле. Поява підприємств позадомашнього харчування пов'язана з розвитком професійної кулінарії.
З виникненням барів пов'язане мистецтво подачі напоїв. Слово "бар" має англійське походження (англ, bar) - невеликий ресторан чи частина ресторану, де відвідувачів обслуговують за стійкою.
Зараз відкриті цілі мережі барів, де можна відпочити, перекусити, і вони користуються великою популярністю.
Домінуючі види діяльності:
- підтримка чистоти і порядку в барі;
- дотримання черговості відпустки продукції;
- контроль за дотриманням чистоти посуду;
- чітке дотримання рецептури коктейлів;
- сервісне обслуговування відвідувачів алкогольними і безалкогольними напоями, що відповідають їхньому смаку;
- звірення наявності алкогольних і безалкогольних напоїв у барі з накладними;
- прийом і збереження товару;
- знання асортименту в барі;
- вимір кількості проданого товару;
- підрахунок коштів, що надходять у касу.
Якості, що забезпечують успішність виконання професійної діяльності:
Здібності:
- гарні знання правил подачі напоїв;
- уміння працювати з барними аксесуарами й інструментами;
- знання рецептури коктейлів;
- гарний розвиток моторики рук;
- гарний розвиток нюху;
- гарний розвиток довгострокової пам'яті;
- уміння швидко переключатися з одного виду діяльності на інший;
- розвиток творчої уяви;
- швидкість реакції;
- комунікативні здібності (уміння спілкуватися з людьми);
- фізична витривалість (здатність тривалий час проводити за стійкою бара, обслуговуючи клієнтів).
Особистісні якості, інтереси, схильності:
- доброзичливість;
- комунікабельність (схильність до спілкування з людьми, уміння слухати клієнтів і підтримувати розмову);
- акуратність;
- енергійність;
- ввічливість, вихованість;
- обов'язковість;
- презентабельна зовнішність;
- володіння бездоганними манерами;
- ініціативність;
- терплячість;
- здатність швидко виходити зі скрутних ситуацій;
- охайність;
- почуття гумору.